zaterdag 6 maart 2010

4/3 Toekomstplannen

Om 6 u 15 uit de veren. De directeur van de school komt mij ophalen (de lerares die mij normaal oppikt is verhinderd). Het gesprek gaat heel moeilijk gezien hij het engels niet machtig is. Hij doet evenwel zijn uiterste best.

In het eerste lesuur geef ik les samen met de jongste lerares aan mathium 2. Het thema is ‘routines’. Opstaan, een ‘bad’ nemen, naar school gaan, lunchen … . Je leert op slag dat de Thaise ‘routines’ niet steeds gelijk zijn aan onze ‘routines’.

Later op de dag leer ik dat vragen naar toekomstplannen confronterend kan zijn. De laatstejaars (mathium 6) hebben hun laatste schooldag vóór de examens. Er werd mij gevraagd mezelf, mijn familie en België voor te stellen. Na mijn presentatie vroeg ik hen om zichzelf voor te stellen en polste ik naar hun plannen in hun nieuwe leven. Enkele jongens zien hun toekomst bij de politie of het leger. Meisjes zien het meer in ‘nurse’ of ‘teacher’. Een enkeling zoekt het hogerop als dokter. Een kleine helft van de studenten antwoordt enkel na wat aandringen … ‘I don’t study’. Velen zijn blijkbaar genoodzaakt te werken op de rijstvelden of in Bangkok omdat er geen andere opties zijn … Het lesuur sloot ik af met een ietwat ongemakkelijk gevoel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten