zondag 14 maart 2010

10/3 Voorbereiding van een schoolfeest ‘Thai style’

Woensdag was iets speciaal. Men had mij (Ann) iets uitgelegd over de leerlingen die woensdag toch allemaal naar school zouden komen (?)om iets voor te bereiden. De precieze betekenis was mij eerlijk gezegd niet duidelijk. Dat ‘allemaal’ was wel wat overdreven maar er werd inderdaad met man en macht gewerkt –bijna exclusief door de meisjes-om het feest van donderdag voor te bereiden: een groots opgezet spektakel voor het afscheid van de school van de zesdejaars en sommige derdejaars.
‘Mem’ onze gastvrouw die huishoudkundige vakken geeft op school, bleek de drijvende kracht.
Ik werd onmiddellijk geïntroduceerd in het bananenblaren vlechten tot kunstige ornamenten waaraan dan symbolische armbandjes werden gehangen. Eerlijk : dat bleek niet mijn specialiteit.
Dan maar geholpen met het maken van corsages met orchideeën (120 bath= 120 oude Belgische franken voor een groot pak orchideeën met misschien wel 50 stengels…). Daarna dunne draadjes helpen knippen om ze vervolgens met een paar samen te pakken met een klein knoopje. Die draadjes werden vervolgens in een schaaltje met een okerkleurige vloeistof gedoopt om te worden gekleurd.
De kleurstof bleek een genezend kruid te zijn dat symbool staat voor voorspoed en geluk.
Ik heb de hele ochtend plat op de grond gezeten, wat ook niet mijn specialiteit is. Thai leren dat van jongs af aan en vooral vrouwen zijn er heel bedreven in. Uren met de benen languit voor je uit of onder je gevouwen: niet bepaald mijn ding. Al na 5 minuten gaven de meisjes rond mij me een keurrijke lap stof die blijkbaar bedoeld is voor vrouwen die het niet onder de knie krijgen of zij die een te smalle rok dragen. Ideaal voor mij dus: zo kon ik nog eens manoeuvreren.
Na de middag werden kunstige versieringen gemaakt met hele balen stof in felle kleuren die rond het podium en de ereboog werden gespannen. Ikzelf heb geholpen met het maken van grote bloemstukken met orchideeën, toevallig meer mijn specialiteit.
Op de ereboog stond, waarschijnlijk ter ere van mijn aanwezigheid, ‘congratulation’ (?)geschilderd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten