zondag 21 maart 2010

17/3 Organisatie van een keuken


Even praktisch: zoals reeds vroeger gezegd, wordt er niet in huis gekookt maar op een apart terras palend aan het huis of in een apart staande ‘keuken’. Ons gastgezin is in dat laatste geval. De keuken is zeer ruim maar er zijn weinig kasten. Alles wordt zo’n beetje gestapeld of in boxen bewaard.
Hier nog geen vaatwas. De vaat wordt gedaan in 2 grote stenen afwasbakken waar een teiltje in gezet wordt voor het spoelen. Afwassen doe je door een klein potje te nemen met wat water en een spons. Op de spons wordt zeer rijkelijk detergent gegoten en daarmee wordt elk stuk van de vaat bewerkt.
Daarna gaat het naar de teil waar constant koud water blijft in lopen (redelijk traag). Nadien gaat de vaat op een’ flatgebouw’ afdruiprek van 3 verdiepingen tot de volgende maaltijd. Borden zijn doorgaans diepe borden in roze plastic.
Koken gebeurt op 2 grote gaspitten. Een stomer is hier een pot met een diameter van zeker 50-60 cm en 3-4 verdiepingen hoog waarin ook afzonderlijke stenen potjes kunnen gezet worden. Er worden echter vooral wokachtige pannen gebruikt. Voor de rijst heeft iedereen een elektrische kookpot die lijkt op een ronde gesloten frietketel.
De was wordt buiten gedaan. De wasmachine staat onder een afdakje. Toen ik de eerste keer wou wassen, was er algemene verwarring. Mijn gastvrouw legde mij uit hoe de wasmachine werkte maar ik kon haar maar niet uitgelegd krijgen dat ik de temperatuur ook wou instellen. Ik liet haar doen. Ze zei me wel dat ik ondergoed met de hand moest wassen. Achteraf bleek natuurlijk dat de wasmachine werkt met koud water. Als je vuile dingen wil wassen moet je die eerst laten weken in een teiltje met koud water op de grond. De eerste keer had ik bij gebrek aan een maatbeker met de zak met zeep gegoten, natuurlijk veel te veel. Ik kreeg de zeep maar niet uit de kleren gespoeld. Het stukje grond waar ik telkens mijn spoelwater op uitgoot schuimde rijkelijk,… tot de kraan stopte met lopen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten