zaterdag 6 maart 2010

2/3 Voor de klas

Lang moeten we niet wachten op de eerste les. Er is gevraagd om een presentatie van mezelf, mijn familie en België te geven in ‘mathium 1’. Het middelbaar onderwijs (van 12 tot 18 jaar oud) wordt eveneens opgedeeld in 6 studiejaren (“mathium” 1 t.e.m. mathium 6). Ik vraag om er een wereldbol bij te halen. De kinderen komen binnen gedwarreld. Jongens (steevast achteraan in de klas) en meisjes hokken samen. Na wat geroezemoes en een instructie van de lerares, staan plots alle kinderen in blok op en roepen ‘uni-sono’ een welkomstwoord, eerst in het Thai en dan in het Engels. “Good morning, teacher”.

Ik vertel over mijn familie en gebruik hiervoor enkele foto’s van mijn kinderen op mijn pc. Er is in de klas immers pc en beamer voorzien (voor Ann absoluut onvoorstelbaar). Later stormen ze allen naar voor om mee te zoeken naar de kleine gele stip op de wereldbol die België is.

Met wat we gisterennamiddag hadden meegemaakt in de privé-les, was ik op mijn hoede om niet te hard van stapel te lopen als ik hen aan het woord zou laten. Woorden op het bord en herhalen en laten herhalen. Met deze woorden zinnetjes vormen waarbij ze zichzelf en hun familie kunnen voorstellen. Een enkele keer was het wat pijnlijk als je verneemt dat de ouders gescheiden zijn. Dit gebeurt hier blijkbaar meer en meer.

Met deze eerste ervaring heb ik later op de dag in mathium 3 en 2 op eenzelfde manier de zaken aangepakt. Ondertussen leerde ik de aandacht van de studenten ‘bij de zaak’ te houden. Het aanspreken en vragen stellen aan leerlingen die in een conversatie met andere leerlingen verwikkeld geraken, stiltes inlassen eventueel gevolgd door een met een kleine stemverheffing ondersteunde ‘May I have your attention please’. Alles blijkt evenwel goed ‘onder controle’ te houden.

In de voorbereiding van deze reis had ik geleerd om in het onderwijzen veel aandacht te besteden aan het zelfvertrouwen van de student. Zelfvertrouwen geven door de student bij een goed antwoord te loven. Empathie is ook van belang. Dit bleek ook uit video-filmpjes op de website van ‘the British Council’ waarin tips worden gegeven voor lesgevers Engels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten