zondag 21 maart 2010

15/3 Man- vrouw relatie


Toen Philippe en ik de 3° dag van ons verblijf hier op bezoek waren in de Boeached School en we na een uurtje vergaderen met 3 leerkrachten en de directeur buitenkwamen, vroeg één van de leraressen ons of we pas getrouwd waren. Toen we verbaasd zeiden dat we dit jaar 25 jaar getrouwd zijn en wilden weten waarom ze dat vroeg, bleef ze nogal vaag en lachte ze.
Sindsdien hebben we die uitspraak of iets wat er op lijkt al een aantal keer gehoord.
Onze gastvrouw Mem die nochtans een gelukkig huwelijk lijkt te hebben, drukte het zo uit :’ I also like…’ (waarbij ze het gebaar van een knuffel maakte). Een jonge gescheiden vrouw vroeg mij of ik haar niet zo’n westerse man kon aan de hand doen. Andere leraressen vertellen mij dat Thaise mannen absoluut niet attent zijn, dat het de vrouw is die altijd om 5u opstaat om te koken (3 warme rijstmaaltijden per dag) , die zorgt voor de was en de plas. Uit de praktijk in ons gastgezin kunnen we alvast opmaken dat het inderdaad de vrouw des huizes is die om 5u-5u30 opstaat om naar de markt te gaan en dat haar man pas rond 7u opstaat.
Bovendien blijkt het een ingebakken gewoonte te zijn dat vele mannen er meerdere vrouwen tegelijk op na houden. De lerares die mij dat vertelde gaf het voorbeeld van een vriend aan de universiteit die tegelijk 2 vriendinnen zwanger had gemaakt en kwam schooien om geld te lenen voor een abortus. De clou was dan nog dat ze zeker wist dat hij er nog zeker 2 andere vriendinnen op nahield. Op mijn school zouden zeker 8 vrouwen in dat geval zijn. In totaal zijn er 22 leerkrachten. Trek er een paar mannen en een paar ongetrouwde vrouwen van af en je weet hoe laat het is. In België gebeurt het natuurlijk ook maar of het op zo’n grote schaal is, is nog maar de vraag.
Een van mijn collega’s vertelde mij ook over haar eigen echtscheiding. Wanneer een vrouw hier trouwt neemt ze de naam van de man aan. Kort na de geboorte van hun eerste kind, ontdekte de vrouw dat haar man vreemdging. Hij ontkende alles maar ging na een paar dagen toch bij zijn vriendin inwonen. Scheiden wil hij niet om haar te pesten. In een jaar tijd is hij nooit zijn dochtertje komen bezoeken. Nu wacht ze op de rechtszaak. Hoogstwaarschijnlijk zal de uitspraak zijn dat zij haar man zal moeten betalen voor het terugkrijgen van haar eigen naam. Ze zal zeer veel geluk moeten hebben om niet zelf verplicht te worden om onderhoudsgeld aan hem te betalen ondanks het feit dat zij voor het kind zorgt. Hij is 33 maar is weer beginnen ‘’studeren”…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten