zondag 21 maart 2010

17/3 Een lesdag in de Taboe Wittaya school


Ik word ’s morgens opgepikt bij de gastvrouw door één van de leraressen Engels. Ze is steeds goedgemutst.Op school is het deze week rustig als we toekomen. Geen collectief ochtendritueel meer sinds de eindexamens afgelegd zijn. Enkel de leerlingen van de speciale Engelse klas zijn aanwezig. Ze doen enkele klusjes in en rond de school. Dit is hier de gewoonste zaak van de wereld …

Ik bereid de Engelse klas voor die vandaag om 10 uur begint. De studenten komen op vrijwillige basis naar de les. Het zijn er iedere dag tussen 25 en 30. Ondanks de gemaakte afspraken vorige week geven de leraressen deze week niet hun les van 9u tot 10u30 . Ik zorg ervoor dat de les een speelse kant heeft om er de ‘flow’ in te houden. Ik voorzie voor het eerste uur een spel waarbij kaarten worden getoond en de leerlingen elk afzonderlijk het passende Engelse woord moeten geven (in een volzin). Ik vraag dan het woord op het bord te schrijven. De andere studenten (opgedeeld in twee teams met elk een afzonderlijk kleur) worden betrokken door hen te vragen of het antwoord juist of onjuist is. Dat doen ze door ofwel rechts (indien juist) of links (indien onjuist) van de klas te gaan staan. De studenten die een verkeerde positie hebben ingenomen moeten het spel verlaten. Het spel duurt uiteindelijk 2 uur. Ik heb de assisterende lerares gevraagd om minder dan de vorige dagen te vertalen omdat ik de indruk heb dat de studenten de vertaling minder en minder nodig hebben. Het spel lukt. Iedereen is betrokken en speelt mee. Ze gaan op in het spel. Het is een plezier om hen te zien.


In de namiddag hebben we een ‘workshop’ voor de leraressen Engels. De leraar wetenschappen die ook een woordje Engels spreekt komt er op zijn vraag bij zitten. We gebruiken een podcast opgehaald op het internet. De tekst over een interessant thema wordt heel duidelijk voorgelezen en de leraars kunnen de uitgeschreven tekst volgen. Ik lees de tekst nogmaals langzaam voor. Zij herhalen zin voor zin. Ik corrigeer waar nodig de uitspraak. Vervolgens wordt nieuwe vocabulary toegelicht. Tenslotte discussiëren we wat over de inhoud. Het loopt wonderwel ondanks het feit dat 2 van de 3 gisterenavond een zwaar nachtje hebben gehad.

Ik heb de leraars meegegeven dat zij deze podcasts op hun mobile phone kunnen zetten en iedere dag 5 minuten met hun headsetje kunnen luisteren naar een Engelse tekst om zo hun kennis van het Engels te verbeteren. Na de les slaag ik er in op de mobile phone van één van de leraressen mijn podcasts te zetten. Ze is enthousiast. Om 16 u houden we er mee op. Ik word thuis afgezet door mijn chauffeur. Zoals steeds is ze goedgemutst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten