maandag 12 april 2010

2/4 Voorbij ons verblijf

Op de middag lunchen we samen met de leraressen van Ann in haar school. Even komt nog het cultureel verschil naar boven als het fenomeen ‘ladyboys’ aan bod komt. In mijn klas zaten er twee. Dit is hier een maatschappelijk geaccepteerd fenomeen. Meer zelfs, de leraressen laten hun appreciatie voor sommige ladyboys blijken omdat die zich zo mooi kunnen opmaken. In het zuiden blijken zelfs schoonheidswedstrijden te bestaan. Bij ons zou dit fenomeen in de carnaval-sfeer zitten.

Vandaag toon ik aan de leraressen van Ann wat zij kunnen doen met internet en nieuwe communicatie-middelen om zichzelf als teacher te verbeteren. Vooral de site van de British Council is zeer nuttig. Allerhande tools en adviezen zijn er terug te vinden, zoals hoe een rollenspel ‘going to the market’ organiseren (inclusief pdf-documenten waarvan de uitprints door de studenten kunnen gebruikt worden). Een evaluatie-score toont wat andere gebruikers vonden van de tool. Een zeer interessante site voor Thai is de site www.howjsay.com . Daarin tik je een woord in en hoor je hoe het woord precies moet worden uitgesproken. Gezien de grote problemen die Thai hebben met uitspraak is dit uiterst nuttig. Enkele leraressen waren opgetogen over de mogelijkheid om via de site www.listen-to-english.com duidelijk verstaanbare gesproken tekstjes te downloaden en op de mobile phone te plaatsen om dagelijks 5 minuten een Engels badje te kunnen nemen via een koptelefoon. Tenslotte is er een mogelijkheid om dagelijks via sms een berichtje te kunnen krijgen met een Engels woord met enige uitleg. De games die ik gebruikte (en waarvan Ann er ook een paar met succes uittestte) zullen via internet aan hen beschikbaar gesteld worden, samen met de foto’s die wij genomen hebben van ons verblijf. We nodigen hen uit om met ons via email in contact te blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten